Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna www.rzeczpospolita2015.fora.pl
Symulacja Polityczna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[rząd] o zmianach w podatku dochodowym od osób fizycznych

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna -> Sejm i Izba Samorządowa / Debaty
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksander Niełów
Lewica



Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 20:54, 20 Lis 2014    Temat postu: [rząd] o zmianach w podatku dochodowym od osób fizycznych

Eugeniusz Czykwin

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianach w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Cytat:
Ustawa
z dnia ....
o zmianach w podatku dochodowym od osób fizycznych


Art. 1.
Z dniem 1 stycznia 2022 r, w stosunku do przychodów osiągniętych od tego dnia, w ustawie z dnia dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 22. ust. 2. otrzymuje brzmienie:

"2. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:
1) wynoszą 128 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1536 zł w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
2) nie mogą przekroczyć łącznie 2304 zł gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
3) wynoszą 160 zł gr miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1920 zł, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;
4) nie mogą przekroczyć łącznie 2880 zł za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę."

2) w art. 27. ust. 1. otrzymuje brzmienie:
"1. Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali:
"

Art. 2.
Z dniem 1 stycznia 2023 r, w stosunku do przychodów osiągniętych od tego dnia, w ustawie z dnia dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza się następującą zmianę:
w art. 27. ust. 1. otrzymuje brzmienie:
"1. Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali:
"

Art. 3.
Traci moc ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z 2017 roku



Cytat:
Uzasadnienie:
Obecnie obowiązujące zryczałtowane pracownicze koszty uzyskania przychodu nie były waloryzowane od 2007 r. Progi podatkowe nie były waloryzowane od roku 2009. Przez ten czas koszty dojazdu do pracy oraz koszty życia zdążyły bardzo odczuwalnie wzrosnąć. W samych latach 2013-2021 koszty biletów okresowych wzrosły, w zależności od miejscowości, o 10-15%. Natomiast skumulowana inflacja w latach 2009-2020 wyniosła 36,8% Oznacza to, że w praktyce podatek dochodowy jest wyższy niż w 2009 roku, choć teoretycznie wynosi tyle samo.

Ponadto obowiązujące w Polsce stawki podatku dochodowego od osób fizycznych są bardzo płaskie. Jest to niemalże podatek liniowy. Sprzyja to powiększaniu się przepaści pomiędzy najbogatszymi i najbiedniejszymi.

W związku z tym wszystkim, proponujemy aby:
1) zwaloryzować zryczałtowane koszty uzyskania przychodu dla pracowników najemnych i funkcjonariuszy o 15%;
2) zwaloryzować obecnie istniejące progi podatkowe o wysokość inflacji w latach 2009-2020;
3) wprowadzić dwie nowe stawki podatkowe:
a) 12% dla osób zarabiających do 60% przeciętnego wynagrodzenia
b) 40% dla dochodów przekraczających 250% przeciętnego wynagrodzenia.

Aby uniknąć szoku dla finansów publicznych punkty 2 i 3 proponujemy zrealizować w dwóch ratach. W roku 2022 zwaloryzować progi podatkowe o inflację z lat 2009-2015, a wysokość nowych progów ustalić według wysokości wynagrodzeń z roku 2015. W roku 2023 natomiast progi stare zostaną zwaloryzowane o inflację z lat 2016-2020, a progi nowe zostaną oparte o wysokość przeciętnego wynagrodzenia z roku 2020.

Ponadto, aby uniknąć zmniejszenia kwot ulgi na dzieci, proponujemy zwiększenie kwoty wolnej od podatku tak, aby w 2022 r. kwota zmniejszająca podatek pomimo obniżenia stawki podatku pozostała na tym samym poziomie. Natomiast od roku 2023 proponujemy, aby kwota zmniejszająca podatek wzrosła do 600 zł, co również odpowiednio zwiększy kwoty ulgi na dzieci.

Proponowane zmiany spowodują odczuwalne obniżenie obciążenia podatkiem dochodowym od osób fizycznych dla większości podatników. Zwiększenie obciążenia będzie miało miejsce tylko dla tych, którzy będą opłacać stawkę 40%, jednakże też nie wszystkich.

Obniżenie obciążenia podatkiem dochodowym spowoduje zwiększenie możliwości konsumpcyjnych gospodarstw domowych, co przyczyni się do wzrostu gospodarczego. Szacujemy, że zmiany spowodują, że PKB Polski będzie większy niż w 2021 r o dodatkowe 0,1-0,4% w 2022 i 0,2-0,9% w 2023 r.

Przewidujemy również, że proponowane zmiany przyczynią się do spadku bezrobocia o co najmniej 0,5 p.proc. w ciągu dwóch lat.

Istnieje również prawdopodobieństwo niewielkiego wzrostu inflacji. Nie powinien on jednak przekroczyć 0,3 p. proc.

Ponadto proponowane zmiany od roku 2023 przyczynią się do poprawy sytuacji finansowej rodzin z dziećmi, aczkolwiek tylko tych, które będą miały wystarczająco duży dochód, by odliczyć ulgę.

Proponowane zmiany spowodują bezpośrednio obniżenie dochodów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do roku 2021:
- o 7 mld zł w 2022 r.
- o 16 mld zł w 2023 r.
Jednakże przewidujemy związany ze wzrostem popytu wzrost dochodów z podatków pośrednich w stosunku do roku 2021:
- o 1,4 mld zł w 2022 r.
- o 3,7 mld zł w 2023 r.
Ponadto wzrost popytu przełoży się na wzrost dochodów przedsiębiorstw, co spowoduje wzrost dochodów z podatków dochodowych PIT i CIT, jest on jednakże trudny do oszacowania.

Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.


72h


Ostatnio zmieniony przez Aleksander Niełów dnia Czw 21:12, 20 Lis 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica



Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 21:56, 20 Lis 2014    Temat postu:

Panie marszałku!
Wysoka Izbo!
Nowa Prawica sprzeciwia się wprowadzeniu stawki 40% w podatku dochodowym. Uważamy, że jest on niesprawiedliwy dla osób, które zarabiają więcej dzięki swojej ciężkiej pracy. Popieramy natomiast propozycje rządową w aspekcie waloryzacji progów podatkowych. Nie podoba nam się natomiast brak uwzględnienia w projekcie ustawy ważnej propozycji zwiększenia kwoty wolnej od podatku.
Jakiś czas temu proponowaliśmy wprowadzenie podatku od funduszu wynagrodzeń, który byłby o wiele tańszy od obecnego PITu. Uważamy, że to on, a nie przedstawiony tutaj projekt naprawdę naprawiłby system podatkowy w naszym kraju.
Nowa Prawica poprze proponowane zmiany tylko w przypadku rezygnacji przez wnioskodawców z progu 40% i podwyższenia kwoty wolnej od podatku. W innym przypadku zagłosujemy przeciw.
Dziękuję.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksander Niełów
Lewica



Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 11:01, 21 Lis 2014    Temat postu:

Marek Balt

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Lewica w pełni popiera ten projekt. Realizuje on program Lewicy w jego pierwszym punkcie - sprawiedliwe podatki. Obiecywaliśmy przed wyborami, że obniżymy podatki dla najbiedniejszych i podniesiemy je dla najbogatszych. Teraz tą obietnicę realizujemy.

W pełni popieramy wprowadzenie 40-procentowej stawki dla najlepiej zarabiających, ponieważ progresja podatkowa z prawdziwego zdarzenia jest warunkiem koniecznym do tego, by wyrównywać różnice w dochodach. Różnice, które są coraz większe i które budzą coraz większe i coraz częściej w pełni uzasadnione poczucie krzywdy po stronie tych, którym się nie poszczęściło. Tych, którzy mieli trochę mniej szczęścia i zamiast rekinami giełdowymi albo magnatami naftowymi czy choćby królami sedesów, są jedynie prostymi szeregowymi robotnikami, pracownikami biurowymi czy listonoszami. A przecież, wbrew temu, co twierdzi poseł Liściowski, królowie sedesów wcale nie pracują ciężej niż listonosze. Wręcz przeciwnie - to ci szeregowi pracownicy wykonują najcięższą i najbardziej niewdzięczną pracę.

Dalsze utrzymywanie niemalże liniowego podatku dochodowego od osób fizycznych będzie prowadzić do dalszego rozwarstwienia społecznego, dalszego wzrostu nierówności, co prędzej czy później doprowadzi do poważnych niepokojów społecznych. Ale wtedy może być za późno.

To jest kolejny powód, dla którego Lewica w pełni popiera tą ustawę.

Dziękuję.


Ostatnio zmieniony przez Aleksander Niełów dnia Pią 11:02, 21 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna -> Sejm i Izba Samorządowa / Debaty Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin