Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna www.rzeczpospolita2015.fora.pl
Symulacja Polityczna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[PiS;PU]:o przyznaniu świadczenia pieniężnego...

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Sejm IX i Senat X kadencji / Debaty
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fiodora Kirsanow
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 20 Sie 2013
Posty: 612
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 14:00, 23 Wrz 2013    Temat postu: [PiS;PU]:o przyznaniu świadczenia pieniężnego...

Wicemarszałek Mariusz Kamiński.

Rozpoczynamy debatę nad projektem KP PiS.

Cytat:
USTAWA z dnia ……….. 2016 r. o przyznaniu świadczenia pieniężnego i renty inwalidzkiej przysługującym sybirakom – kombatantom przebywającym w latach 1939 – 1956 na przymusowym zesłaniu lub deportacji w byłym Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Art. 1.

Świadczenie pieniężne, zwane dalej „świadczeniem”, przysługuje osobom, które w latach 1939 – 1956 z przyczyn politycznych, religijnych lub narodowościowych przebywały na przymusowym zesłaniu lub deportowaniu w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, były w tym czasie obywatelami polskimi oraz posiadają polskie obywatelstwo w chwili złożenia wniosku o przyznanie świadczenia.

Art. 2.

Świadczenie przysługuje w kwocie 400 zł za każdy pełny miesiąc trwania represji, łącznie nie więcej jednak niż 30 000 zł.

Art. 3.

Do osób ubiegających się o świadczenie wymienione w art. 2 stosuje się odpowiednio przepisy art. 21 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2012 r., poz. 400 j.t.).

Art. 4.

1. Świadczenie nie przysługuje osobom, które uzyskały odszkodowanie lub zadośćuczynienie na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz. U. z 1991 r., Nr 34, poz. 149, z późn. zm.) z tytułu przebywania w latach 1939 – 1956 na przymusowym zesłaniu lub deportacji w byłym Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
2. Minister Sprawiedliwości przekazuje Kierownikowi Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, zwanemu dalej „Kierownikiem Urzędu”, wykazy osób, które otrzymały odszkodowanie lub zadośćuczynienie, o których mowa w ust. 1.

Art. 5.

1. Świadczenie jest przyznawane decyzją Kierownika Urzędu na wniosek osoby zainteresowanej. Do wniosku dołącza się dowody potwierdzające rodzaj i okres zesłania lub deportacji. 2. Dowodami, o których mowa w ust. 1, mogą być również dowody zebrane przez Kierownika Urzędu w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów ustawy wymienionej w art. 3. 3. W zakresie postępowania dotyczącego przyznania lub odmowy przyznania świadczenia mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Art. 6.

1. Świadczenie jest wypłacane przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w terminie trzech miesięcy od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 5 ust. 1.
2. Świadczenie finansowane jest ze środków budżetu państwa.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb wypłaty świadczenia, uwzględniając sprawność postępowania.

Art. 7.
W ustawie z dnia z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz. U. z 1991 r., Nr 34, poz. 149, z późn. zm.) w art. 8 po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu: „6. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do osób którym Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przyznał świadczenie pieniężne na podstawie przepisów ustawy z dnia …….………. 2013 r. o przyznaniu świadczenia pieniężnego i renty inwalidzkiej przysługującym sybirakom – kombatantom przebywającym w latach 1939 – 1956 na przymusowym zesłaniu lub deportacji w byłym Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. z …….., Nr ..., poz. ...).”.

Art. 8.

W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) w art. 21 w ust. 1 po pkt 45 dodaje się pkt 45a w brzmieniu: „45a) świadczenia pieniężne przyznane na podstawie ustawy z dnia ………………. 2013 r. o przyznaniu świadczenia pieniężnego i renty inwalidzkiej przysługującym sybirakom – kombatantom przebywającym w latach 1939 – 1956 na przymusowym zesłaniu lub deportacji w byłym Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. z ….., Nr ..., poz. ...),”.

Art. 9.

1. Sybirakom – kombatantom z tytułu przymusowych zesłań i deportacji do byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich określonych w art. 3 i 4 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2012 r., poz. 400 j.t.) przyznaje się uprawnienia do renty inwalidzkiej inwalidy wojennego określonej w ustawie z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 648 z późn. zm.) w wymiarze określonym w art. 10 pkt 2 tej ustawy.
2. Rentę inwalidzką, o której mowa w ust. 1, waloryzuje się zgodnie z art. 11 ust. 3 i 3a ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 648 z późn. zm.).
3. Dokumentem potwierdzającym prawo do korzystania z uprawnień, o których mowa w ust. 1 jest legitymacja osoby represjonowanej, wystawiona przez organ rentowy na podstawie zaświadczenia o uprawnieniach kombatanckich, wydanego przez kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych z określeniem rodzaju deportacji lub zesłania do Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w okresie od 1939 r. do 1956 r.

Art. 10.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 marca 2016 r., z wyjątkiem art. 4 ust. 2, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


Poseł sprawozdawca: Fiodora Kirsanow

II wojna światowa to najkrwawsza z wojen, która szczególnie dotknęła obywateli Rzeczypospolitej. Doznali oni wyjątkowych cierpień od obu totalitaryzmów – nazistowskiego i komunistycznego. Starania o zadośćuczynienie ofiarom komunizmu stało się możliwe dopiero w wyniku wolnościowych przemian, które nastąpiły w Europie po 1989 roku. Polskie ofiary nazizmu uzyskały już konkretne świadczenia ze środków przekazanych nam przez rząd Republiki Federalnej Niemiec w 1991 r. (wypłaty realizowane przez Fundację Polsko-Niemieckie Pojednanie). Do tej pory nie została jednak rozwiązana kwestia odszkodowań dla Polaków represjonowanych w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w latach 1939 – 1956. Prawnym spadkobiercą ZSRR jest Federacja Rosyjska, z którą od 1993 r. Rzeczpospolita Polska prowadzi – z różną intensywnością – rozmowy na temat odszkodowań dla polskich obywateli represjonowanych w ZSRR. Choć strona rosyjska deklarowała chęć pozytywnego rozwiązania tego problemu, przedstawiane przez nią konkretne propozycje były niestety dalece niesatysfakcjonujące. Można spodziewać się, że kwestia odszkodowań prawdopodobnie również w najbliższym czasie nie znajdzie pozytywnego rozwiązania. Stąd przed Państwem Polskim stoi zadanie zapobieżenia sytuacji, iż wszelkie rozmowy na ten temat staną się bezprzedmiotowe, gdyż nie będą już żyły osoby, które owe odszkodowania miałyby otrzymać. Projekt niniejszej ustawy opiera się na projekcie złożonym przez Ś. p. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego z 2009 roku. Ustawa przewiduje wypłacanie z budżetu państwa ofiarom określonych represji radzieckich tzw. świadczenia pieniężnego. Jego wypłata z budżetu byłaby aktem solidaryzmu społecznego. Wypłata świadczenia pieniężnego jest motywowana przekonaniem, że osobom, które doznały krzywd w ZSRR, należy się zadośćuczynienie. Ponieważ jego uzyskanie od faktycznego dłużnika, jakim jest Federacja Rosyjska, napotyka istotne przeszkody, przedkładany projekt ustawy ma na celu umożliwienie szybszego zaspokojenia słusznych roszczeń naszych obywateli. Jest to uprawnienie przyznane tej grupie osób, która cierpiała za to, że była obywatelami polskimi. Do represji, z którymi wiąże się możliwość ubiegania o świadczenie pieniężne projekt zalicza przebywanie: 1) w obozach internowanych oraz w obozach podległych Głównemu Zarządowi do Spraw Jeńców Wojennych i Internowanych (GUPWI) NKWD, a od marca 1946 r. Ministerstwu Spraw Wewnętrznych (MWD) ZSRR i obozach podległych Wydziałowi Obozów Kontrolno-Filtracyjnych NKWD, a od marca 1946 r. Ministerstwu Spraw Wewnętrznych (MWD) ZSRR;
2) w więzieniach oraz poprawczych obozach pracy i poprawczych koloniach pracy podległych Głównemu Zarządowi Obozów i Kolonii Poprawczych (Gułag) NKWD, a od marca 1946 r. Ministerstwu Spraw Wewnętrznych (MWD) ZSRR; 3) na przymusowym zesłaniu lub deportacji w ZSRR. W myśl projektu, podleganie wyżej wymienionym represjom nie przesądza jeszcze o możliwości uzyskania jednorazowego świadczenia pieniężnego. Projekt oprócz pozytywnych przesłanek, których zaistnienie wiąże się z możliwością ubiegania o świadczenie wymienia bowiem również negatywne przesłanki uzyskania tego świadczenia. Uprawnienie do świadczenia nie będzie przysługiwać osobom, które dopuściły się czynów godzących w niepodległość i suwerenność Państwa Polskiego. Osoby, które czynnie wspierały totalitaryzm – komunistyczny lub nazistowski – nie mogą oczekiwać specjalnego traktowania przez wolną Polskę i jej obywateli. Dopuszczając się określonych czynów (kolaboracja z okupantami, służba w komunistycznym aparacie bezpieczeństwa, stosowanie represji) przyczyniły się do niszczenia przez okupantów wspólnoty polskich obywateli i jej najdoskonalszego wzoru – niepodległego państwa. Pozbawienie ich prawa do świadczenia nie jest więc karą, a jedynie nie udzieleniem uprawnienia. Rzecz jasna, wyłączeniem z tego uprawnienia nie będą dotknięte osoby, które do służby w organach okupacyjnych zostały skierowane przez organizacje niepodległościowe. Projektowana ustawa wyklucza możliwość przyznania świadczenia osobom, które otrzymały – z tytułu represji doznanych od organów ZSRR - odszkodowanie na podstawie ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego. Powołana ustawa umożliwiła już bowiem w określonym w niej zakresie uzyskanie świadczeń związanych z represjami doznanymi w ZSRR. Świadczenie przyznawane będzie decyzją Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wydawaną na wniosek zainteresowanej osoby, w oparciu o dowody przedstawione przez tą osobę jak również zebrane przez Kierownika na podstawie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Postępowanie dotyczące przyznania lub odmowy przyznania świadczenia, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, toczyć się będzie w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Wypłaty świadczenia z uwagi na jego jednorazowy charakter dokonywał będzie Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w terminie trzech miesięcy od dnia wydania decyzji przyznającej świadczenie i określającej jego wysokość. Jednocześnie w art. 6 ust. 3 projektu przewidziano delegację dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do wydania rozporządzenia określającego sposób oraz tryb wypłaty świadczenia. Projekt przewiduje również zmiany w ustawie z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego oraz w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiany wprowadzone w wymienionych ustawach wynikają z konieczności uwzględnienia w obowiązującym ustawodawstwie postanowień projektowanej ustawy. Zmiana wprowadzona w ustawie z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego ma uniemożliwić dublowanie się świadczeń uzyskanych z tytułu doznanych represji. Natomiast zmiana projektowana w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zmierza do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych świadczenia pieniężnego przewidzianego w projekcie ustawy. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. uwzględniając konieczność dokonania stosownych zmian w budżecie, za wyjątkiem art. 4 ust. 2, który wejdzie w życie z dniem ogłoszenia ustawy. Projekt zakłada również przyznanie Sybirakom – kombatantom z tytułu przymusowych zesłań i deportacji do byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich wskazanych w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2012 r., poz. 400 j.t.) renty inwalidzkiej inwalidy wojennego określonej w ustawie z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 648 z późn. zm.) w wymiarze określonym w art. 10 pkt 2 tej ustawy, czyli 75% podstawy, tj. ok 1300 zł. Opinie medyczne wskazują jednoznacznie, że warunki, w których przebywały osoby zesłane na Syberię i do Kazachstanu, czyli ciągły stres, tortury, brak snu i niedożywienie, rozłąka z najbliższymi i przebywanie w obcym środowisku, niewolnicza praca ponad siły, przebyte choroby i doznane urazy oraz bardzo złe warunki sanitarno–higeniczne wywarły nieodwracalne negatywne zmiany w ich organizmach. Tezę taką potwierdzają badania przeprowadzone w Katedrze Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zasadnym jest więc przyznanie rent inwalidzkim tym zesłanym, którzy posiadają uprawnienia kombatanckie. Wejście w życie przedmiotowego projektu ustawy pociągnie za sobą skutki dla budżetu państwa, będącego źródłem finansowania proponowanych rozwiązań, których dokładne oszacowanie na obecnym etapie nie jest w pełni możliwe. Składany projekt jest oparty na projekcie złożonym przez Prezydenta RP w VI kadencji Sejmu RP. Ówczesne założenia zakładały, że w Polsce żyje ok. 48 000 osób, które uzyskały decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych potwierdzającą fakt ich deportacji lub uwięzienia w ZSRR. Duża część z tych osób otrzymała już odszkodowania na podstawie ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego dlatego też liczbę osób, które uzyskają świadczenie substytucyjne szacowano na ok. 35 000. Przeliczono, że średni czas przebywania na deportacji lub w obozie w ZSRR wynosi dla tych osób 69 miesięcy, dlatego też oszacowano, że koszty wejścia w życie ustawy miały wynosić ok. 966 mln zł. Wnioskodawcy obecnego projektu zakładają, że powyższe wyliczenia można odnieść do dnia dzisiejszego. Z każdym rokiem zmniejsza się liczba osób uprawnionych do świadczeń. Jak szacują Sybiracy o ok. 10 % rocznie. Na tej podstawie można więc założyć, że w Polsce żyje 33 600 Sybiraków, do świadczeń uprawnionych byłoby 24 500 osób, koszty wejścia w życie ustawy to ok. 676, 2 mln. złotych. Koszt wprowadzenia rent inwalidzkich dla Sybiraków, przy ok 4,5 tys. uprawnionych, wynosić będzie, przy stałej i rosnącej tendencji malejącej ze względu na podeszły wiek uprawnionych, ok 40 mln zł rocznie. Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje skutków gospodarczych, przewiduje się natomiast pozytywny efekt społeczny – w postaci długo oczekiwanego zaspokojenia społecznego poczucia sprawiedliwości. W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przedyskutowany z organizację kombatancką - Związek Sybiraków. Przedmiot regulacji niniejszej ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Uzasadnienie proszę traktować jako wypowiedź wnioskodawcy.

Debata trwa do 25 września do godziny 22:00.

Porządek debaty:
1. Wnioskodawca PiS (uzasadnienie).
2. Poseł PSL.
3. Każdy chętny poseł.


Ostatnio zmieniony przez Fiodora Kirsanow dnia Pon 14:28, 23 Wrz 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani



Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bruksela

PostWysłany: Pon 16:33, 23 Wrz 2013    Temat postu:

Przecież się umawialiśmy, że nie będzie porządku obrad. Niech każdy się wypowie kiedy chce, bo tak to nam stoi debata, jak kogoś nie ma.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fiodora Kirsanow
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 20 Sie 2013
Posty: 612
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:41, 23 Wrz 2013    Temat postu:

Na moich posiedzeniach będzie porządek obrad. Znowu się ktoś z RL przyjebie :/
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani



Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bruksela

PostWysłany: Pon 16:43, 23 Wrz 2013    Temat postu:

I tak się będą wypowiadać xD
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fiodora Kirsanow
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 20 Sie 2013
Posty: 612
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 16:43, 23 Wrz 2013    Temat postu:

No trudno :p A teraz proszę o stanowisko partii rządzącej w tej sprawie, droga Aniu Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani



Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bruksela

PostWysłany: Pon 18:18, 23 Wrz 2013    Temat postu:

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

W Polskim Stronnictwie Ludowym nie będzie dyscypliny partyjnej. Posłowie i posłanki naszej partii zagłosują według własnego sumienia.

Dziękuję.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica



Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:03, 23 Wrz 2013    Temat postu:

panie marszałku!
wysoka Izbo!
Nowa Prawica zgadza się z wnioskodawcami, że sybiracy powinni dostawać specjalne świadczenie. Przeczli oni w okresie II wojny światowej i po niej wiele złego. Dlatego też poprzemy tą ustawę.
Dziękuję.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dobix




Dołączył: 09 Wrz 2013
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: tianxia huangdiduo

PostWysłany: Wto 3:44, 24 Wrz 2013    Temat postu:

Panie Marszałku, Wysoka Izbo,

pomimo, że RL nie ma zamiaru wprowadzać dyscypliny partyjnej w kwestii podanego projektu, muszę się wypowiedzieć w jego sprawie: jest on skandaliczny. Pomijając już kwestie legalistyczne - ponieważ byli oni traktowani jako obywatele Związku Radzieckiego, de facto ten rząd mógł mieć prawo zrobić z nimi, co chciał - takie uprzywilejowanie jednej grupy pokrzywdzonych w czasie II Wojny Światowej dyskryminuje wszystkie pozostałe.

Czemu ludzie przebywający na Syberii w czasie wojny mają dostawać świadczenia, a ludzie przebywający w obozach koncentracyjnych - nie? Państwo polskie znacznie bardziej zawiodło przecież swoje mniejszości narodowe, nie zapewniając im bezpieczeństwa w obliczu nazistowskiej zagłady. Czemu dla przykładu mój dziadek, nadal mieszkający w Warszawie, nie ma otrzymać świadczeń za przetrwanie Sobibóru? A miliony Polaków, które były doświadczone w inny sposób, tracąc swoje domy, przymusowo zmieniając miejsce zamieszkania? Czy naprawdę jest tak ważne, czy ktoś przeżywał swój dramat na Syberii, czy w województwie ruskim?

Projekt ma jedynie populistyczne ambicje, nie odnosząc się do żadnych realnych problemów. Dyskryminuje on tych wszystkich Polaków, którzy wprawdzie nie spędzili wojny na Syberii, ale cierpieli w kraju równie mocno. Ja rozumiem, że modne jest ostatnio mówienie o tragediach sybiraków i danie im pieniędzy może zyskać jakieś punkty polityczne - ale jedyny system świadczeń i odszkodowań, jaki poprę, to taki, który uznaje tragedie wszystkich poszkodowanych w czasie II wojny światowej, a nie tylko tych, o których akurat się mówi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fiodora Kirsanow
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 20 Sie 2013
Posty: 612
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 6:18, 24 Wrz 2013    Temat postu:

Panie pośle, Ci którzy przebywali w obozach koncentracyjnych świadczenia otrzymali i to dawno. Tylko i wyłącznie zaborcy wschodni się nie przyznają. Musimy ich wyręczać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Fiodora Kirsanow
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 20 Sie 2013
Posty: 612
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 21:09, 25 Wrz 2013    Temat postu:

Zamykamy debatę. Przechodzimy do głosowania.

Proszę Administratora lub moderatora tego działu o zamknięcie tematu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Sejm IX i Senat X kadencji / Debaty Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin